google.com, pub-0824692621451989, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Jenis jenis jambu

Jenis jenis Jambu

jenis jenis jambuApa kabar sahabat serba serbi semua? Dalam posting yang sebelumnya serba serbi telah posting tentang jenis-jenis rambutan, jenis-jenis mangga dan jenis-jenis tanaman hias dan lain sebagainya.
Dan dalam posting kali ini serba serbi ingin mencoba berbagi tentang jenis jenis jambu, yang merupakan salam satu buah-buahan untuk membuat rujak, jenis jenis jambu itu ada banyak jenisnya namun yang umumnya ada enam jenis, adapaun kenenam jenis jambu tersebut adalah sebagai berikut :

Jenis jenis Jambu

  1. Jambu biji delima ciri-ciri buahnya berbentuk bulat dan bermoncong dipangkalnya, walaupun kulitnya agak tebal dan banyak bijinya, tapi dengan dagingnya yang berwarna merah dan rasanya yang manis jenis jambu biji delima ini sangat menarik sekali untuk dinikmati.
  2. Jambu biji manis Bentuk buahnya bulat meruncing ke pangkal, kulit buahnya tipis dan jika matang berwarna kuning muda. Jenis yang ini juga mempunyai biji yang banyak dan dagingnya berwarna putih tetapi rasanya manis dan harum baunya.
  3. Jambu biji Perawas Ciri-cirinya berbentuk bulat lonjong dan buahnya lebih besar dari jenis biasanya, kulitnya agak tebal, bila buahnya matang berwarna kuning, dagingnya merah, bijinya tidak banyak, rasanya agak asam, baunya harum.
  4. Jambu biji Pipit Berbentuk bulat kecil-kecil, kulitnya tipis, bila matang buahnya berwarna kuning dan dagingnya berwarna putih, rasanya manis dan harum baunya.
  5. Jambu biji sukun Berbentuk bulat besar dan kulitnya tebal, bila matang buahnya berwarna kuning, bijinya sedikit bahkan hampir tidak berbiji, tapi rasanya hambar dan harum baunya.
Demikianlah tentang jenis jenis jambu yang serba serbi ketahui, semoga bermanfaat dan menambah pengetahuan kita tentang jenis jenis jambu, jika sahabat tau tentang jenis jenis jambu yang lain komen ya, biar bisa diupdate lagi. Referensi gambar: http://eemoo-esprit.blogspot.com/2010/10/menelaah-nilai-gizi-jambu-air-water.html

Jenis jenis Jambu